Khamis, Ogos 18, 2011

Muhasabah Ramadhan

Hari ini 18 Ramadhan 1432H bersamaan 18 Ogos 2011M.

Alhamdulillah, sudah 18 hari kita berpuasa. Hanya 11 hari sahaja berbaki. Masih ada peluang untuk kita menambah amal ibadah serta mengejar Lailatul Qadar. Mari kita bermuhasabah Ramadhan:

1) Puasa:

InsyaAllah tahun ini saya berpeluang untuk berpuasa penuh dan Alhamdulillah, setakat ini masih belum tinggal puasa lagi. :) Oh, ya..tahun lepas juga saya berpuasa penuh sebab 'period' saya datang lambat. :)

2) Solat Sunat Tarawikh:

Alhamdulillah setakat ini masih belum tinggal lagi Solat Tarawikh. Hanya malam pertama sahaja saya solat tarawikh di surau. Selebihnya saya solat di rumah sahaja (kecuali malam semalam solat di Masjid di Klang). Tidak larat mahu ke surau. Selepas berbuka puasa, perut saya sangat tegang (dek kerana 'baby' + makanan + minuman). Selain itu, saya tidak boleh berdiri lama-lama, kepala saya akan jadi pening dan degupan jantung pula akan jadi tersangat laju sehinggakan adakalanya terasa hampir pengsan/pitam. Jadi, lebih baik saya berterawikh di rumah sahaja. Saya boleh melakukan ibadah terawikh mengikut kemampuan saya sendiri. Boleh buat perlahan-lahan atau laju-laju (semasa berdiri), boleh berehat di antara 2 rakaat, dan juga boleh buat secara berdiri ataupun duduk. Yang penting, tidak tinggal tarawikh.

3) Khatam Al-Quran:

Antara azam Ramadhan saya tahun ini (dan tahun lepas juga) ialah mengkhatamkan 30 juz al-Quran. Setakat ini baru sampai 18 Juz. Alhamdulillah, rasanya masih lagi 'on track' cuma saya harus melipat gandakan lagi usaha saya agar azam ini tercapai (tahun lepas azam ini tidak tercapai walaupun saya berpuasa penuh.. :-( ) Ramadhan tahun ini 29 hari sahaja. Jadi, saya harus membaca 'advance' sekurang-kurangnya 1 juz supaya di akhir-akhir Ramadhan nanti tidak kelam kabut. Nazrah, berusahalah! 'Action Plan' saya ialah, saya mesti baca al-Quran pada waktu di bawah:
i) Selepas subuh
ii) Sebelum/selepas zuhur
iii) Selepas maghrib/isyak
iv) Di dalam kereta (sekiranya suami yang memandu)
v) Waktu lapang terutama di hari minggu

3) Katakan TIDAK kepada buffet Ramadhan:

Tahun ini kami (saya dan suami) berazam untuk tidak makan buffet Ramadhan. (Sebenarnya saya yang mencadangkan pada suami supaya suami saya boleh mengingatkan saya. Sebab suami saya sangat baik hati dan sangat sayangkan saya. Kalau saya ajak sahaja, mesti beliau bersetuju. Huhu..) Tujuannya ialah untuk menjimatkan duit. Lagipun, kalau makan di rumah pun sudah kenyang. Apatah lagi makan buffet Ramadhan. Pasti terlebih kenyang. Adakalanya makanan yang mampu dimakan pun harganya tidak sampai kepada harga buffet. Jadi, lebih baik jangan makan buffet. Hehe..

4) Kurangkan makan di luar:

Setakat ini, baru sekali kami ke Bazar Ramadhan (di belakang McD Equine). Itupun, alhamdulillah beli mana yang patit sahaja. Tiada pembaziran berlaku, alhamdulillah. Selain itu, baru sekali sahaja kami berbuka di luar iaitu di Malee Tom Yam Dengkil. Itupun kerana saya mahu makan Tom Yam yang sedap (sudah bosan dengan masakan Tom Yam sendiri), saya penat, lapar dan tidak larat mahu memasak. Macam-macam makanan yang kami pesan. Alhamdulillah, semuanya habis dimakan. Tiada pembaziran berlaku. Walaupun bilnya agak mahal (RM70++) tetapi saya rasa berbaloi. Apa tidaknya, kami pesan nasi 2 pinggan, ikan besar masak 3 rasa, tom yam pottek, kerabu mangga, kailan goreng ikan masin, telur dadar, air tembikai, air fresh orange dan juga air kosong. Banyak kan? Huhu..

Hemm..rasanya setakat ini sahaja dahulu muhasabah Ramadhan saya. Mudah-mudahan Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan yang terdahulu. Wallahu'alam.

Tiada ulasan: